zaterdag 9 oktober 2010

Chocoladedromen

Een van de leukste lunchrooms in Dordrecht is Zusjes. Er worden alleen vegetarisch biologische gerechten geserveerd, en het grootste deel is huisgemaakt. Vanmiddag heb ik heerlijk geluncht met een goeie vriendin die ik al veel te lang niet had gezien. We hadden heerlijk desembrood belegd met oude kaas. Ik vind desembrood zoiets fascinerends. Het smaakt heel anders dan gewoon brood, en heeft een knapperige korst maar een luchtige binnenkant. Maar tegelijk is het super vullend.

Zuurdesembrood staat nog op mijn lijstje van dingen die ik wil uitproberen om zelf te maken. Zonder gist, maar met een zelfgemaakt zuurdesem. Maar goed, omdat alleen al het bereiden van de desem een week duurt, waarbij je elke dag wel iets ermee moet doen - en dan heb je nog geen brood gebakken. Als je dan na een week dat desem hebt kun je dat gebruiken om een brood te bakken, en vervolgens weer aanvullen met wat meel, en dan zou het in theorie heel lang houdbaar moeten zijn. Maar dan moet je elke week dus ongeveer wel een brood bakken. En zoveel brood eet ik niet. Dus ik heb me er nog maar niet aan gewaagd...

Bij onze drankjes werden chocolade kaneelamandelen geserveerd. Ik had ze al heel lang niet meer op en was bijna vergeten hoe lekker ze zijn. Chocolade kaneelamandelen kun je bij de meeste koffie-speciaalzaken wel vinden, maar je kunt ze ook zelf maken met dit recept:


Ingredienten:
100 gr chocolade (ik heb 76% puur gebruikt, maar het kan ook prima met melkchocolade als je dat lekkerder vindt)
50 gr amandelen
kaneel
cocktailprikkers
een blok oase/steekschuim bij de hobbywinkel of tuincentrum vandaan (wel in de plastic verpakking laten zitten, zodat de amandelen en je vingers niet in aanraking kunnen komen met het groene schuim!)

Bereiding:
Prik in elke amandel een cocktailprikkertje. Hij hoeft er maar een heel klein stukje in, genoeg om de amandel op de prikker te laten zitten.
Smelt de chocolade voorzichtig in de magnetron. Niet langer dan 10 seconden per keer om verbranden van de chocola te voorkomen. Na 10 seconden de chocola uit de magnetron halen, doorroeren, en dit herhalen, totdat de chocola goed vloeibaar is.
Haal de amandelen een voor een door de gesmolten chocola, laat goed uitlekken zodat je geen druppels meer hebt (tik een paar keer met de prikker op de rand van het kommetje, dan vallen er vaak nog wat chocolade druppels af), en prik het prikkertje dan in het steekschuim.
Laat de chocolade op de amandelen hard worden, en herhaal dit nog een paar keer totdat de amandelen dik genoeg zijn (wel even de chocola iets smelten, zodat het weer goed vloeibaar is). Ik hou zelf wel van een behoorlijke chocolade-bite, dus ik heb flink wat laagjes chocola gedaan.
Na de laatste keer chocola strooi je met een theelepel kaneel over de nog natte chocola, voordat je de amandel in het steekschuim prikt om te laten drogen.

Verpak ze in een zakje van bloemenfolie, en je hebt een heerlijk cadeautje om weg te geven.
Of je serveert ze bij de koffie, dat kan natuurlijk ook.

Geen opmerkingen: