woensdag 24 november 2010

Maak me blij

Tiramisu is een van de beroemdste Italiaanse toetjes. Het woord tiramisu betekent letterlijk 'trek mij omhoog', wat je ook wel kunt vertalen als 'maak me blij', wat te maken heeft met de opwekkende combinatie van chocola, koffie en alcohol.

Het is een typisch feel-good toetje, en toen ik gisteren op kantoor uit het niets tegen mijn kantoorgenootje riep, 'ik heb zin om tiramisu te maken', wist hij al hoe laat het was.. (al viel dat allemaal best mee, maar had ik de dag ervoor ook tiramisu bij een vriendin op en had meteen weer zin om zelf de keuken in te gaan en aan de slag te gaan).

Tiramisu is niet moeilijk om te maken, mits je je hoofd erbij houdt en er meteen een flinke shot liefde doorheen roert. Dit is hoe ik hem altijd maak..


(voor 4 personen)

Ingredienten:
60 gram suiker
3 eidooiers
250 gram mascarpone
lange vingers
grappa (of koffielikeur)
2 kopjes espresso, afgekoeld
cacaopoeder

Bereiding:
Klop de eidooiers met de suiker en een scheutje grappa luchtig en bleekgeel.
Klop de mascarpone los. Schep hier voorzichtig het eimengsel doorheen.
Voeg ook een scheutje grappa aan de espresso toe.
Doop de lange vingers een voor een kort in het koffie mengsel, en maak hier de bodemlaag van in een vierkante schaal.
Schep hier een laag van het mascarponemengsel op.
Vervolgens weer een laag lange vingers, mascarpone, enz. Zorg ervoor dat je eindigt met een laag mascarpone.
Dek de schaal af met huishoudfolie en laat dit een aantal uur in de koelkast opstijven. (Geduld is in dit geval echt een schone zaak!)
Vlak voor het opdienen bestrooi je de tiramisu met cacaopoeder.

Geen opmerkingen: