zondag 9 oktober 2011

No knead bread

Opnieuw een periode van stilte waarin ik uiteraard niet stilgezeten heb. Ik schuif de schuld hiervan af op het Afrikaanse ritme, waarin dingen vaak op het laatste moment geregeld of besloten worden. Ik ga hier graag in mee, heb al in geen maanden een agenda aangeraakt en bij veel dingen denk ik, dat kan morgen ook wel. (In Kenia zeggen ze 'hakuna matata', in Spanje 'mañana mañana'.) When in Rome, do as the Romans do!

Maar goed, dit betekent niet dat er niet gekookt is, of dat er niets te melden is. Ik kan 1001 verhalen vertellen over Ghana waar ik nu ben, het huis waar ik woon en de keuken waarin ik kook. Ik kook, maar het is een uitdaging. Met name omdat we al een maand geen water meer hebben, en alles (afwas, douche, wc, koken, wassen) met fleswater moet gebeuren. Een hoop gedoe, en hoewel niet onoverkomelijk, drukt dit af en toe wel een beetje de kook-pret. Experimenteren is ook lastiger door het gebrek aan ruimte in de keuken, gaspitten, en simpele dingen als scherpe messen en goeie pannen. Maar ook dat maakt de kook-pret niet minder en ik heb in de komende dagen nog een lesje Ghanees koken van mijn huisgenoot op de planning staan (of dat dan ook daadwerkelijk gebeurt is een tweede, dat weet je hier nooit) en daarna een hoop kookplannetjes voor als ik weer terug in Nederland ben.

Tot die tijd dan maar een succes-verzekerd-recept dat zowel door mijn Zambiaanse als mijn Keniaanse huisgenoten met enthousiasme goed is gekeurd.


Ingredienten:
3-4 cups bloem (even mee varieëren totdat je de juiste verhouding gevonden hebt)
1 gram (1/4 tl) instant gist
8 gram (2 tl) zout
ca. 1 1/2 cup water

Bereiding:

Meng in een grote kom de bloem met de droge gist, strooi zout erover.
Giet het water erbij en meng met een lepel (de substantie moet de dikte hebben van dik beslag of dun deeg).
Dek de kom af met plastic folie en laat ca. 18 uur op kamertemperatuur rijzen (in deze 18 uur komen er bubbels in).

Na 18 uur schraap je het deeg uit de kom op een met bloem bestrooide aanrecht. Bestrooi met bloem, en vouw het deeg over elkaar heen. Nog meer bloem, een kwart draaien en nogmaals vouwen. Laat dit even rusten.
Ondertussen bekleed je een lage schaal met plastic folie en bestrooi dit met bloem. Leg het deeg op het folie, bestrooi met bloem en dek af met plastic folie. Laat dit nog 2-3 uur rijzen.

Een uur voor het bakken zet je de oven aan op de allerhoogste stand (240 graden), zet een lege braadpan met deksel in de oven (even opletten dat er geen plastic oid aan zit).

Na de tweede keer rijzen haal je de hete pan uit de oven, giet het deeg in de pan, doe de deksel erop en zet weer terug in de oven.
Na 30 minuten haal je het deksel eraf en bak je het brood nog 20-25 minuten verder.
Laat afkoelen op een rooster.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo,

Wat een geweldig leuke site heb je. Graag zou ik links met je uitwisselen. Maar ik kan geen contact formulier vinden. Mijn website: www.foodstyliste.nl. (vervang de www. voor info@ en je hebt mijn email adres!)

Graag hoor ik van je!
Groet, Anoek